عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: بحث نوسانات ارزی در بودجه لحاظ شده است. با آمدن درهم امارات به بازار ارز، باید طوری عمل کنیم که دلار از حالت یکه تازی خارج شود.

به گزارش خبرنگار نسیم اقتصاد، ندا فراهانی_ بودجه، تاثیر بسیاری در ساختار فعلی و آینده یک کشور دارد. بنابراین دولتمردان با همراهی اقتصاددانان باید تلاش کنند بر مبنای نیازهای موجود در جامعه، بهترین برنامه ریزی را برای تامین نیازهای کشور داشته باشند تا بتوانیم در مسیر پیشرفت و توسعه گام برداریم. در حقیقت، اهمیت و جایگاه بودجه به گونه ای است که می توان گفت مهم ترین سند مرجع در قلمرو قدرت به شمار می رود. با توجه به اینکه بودجه، آینه تمام نمای فعالیت ها و خط مشی های حکومت است بررسی موشکافانه آن در هر سال امری حائز اهمیت برای مردم و صاحبنظران امر است.

رشد 42.3 درصدی بودجه  1402 در مقایسه با قانون بودجه 1401
 بررسی های کلی و مقایسه ای بودجه سال آینده نسبت به سال 1401 نشان می دهد، رقم در نظر گرفته شده برای منابع عمومی دولت در لایحه بودجه 1402، 1984 هزارمیلیارد تومان بوده که رشد 42.3 درصدی را در مقایسه با قانون بودجه 1401 تجربه کرده است. در سمت منابع بودجه، درآمدها، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و واگذاری دارایی‌های مالی به ترتیب سهم حدود 49 درصد، 36 درصد و 15 درصدی را به خود اختصاص داده‌اند.
در لایحه بودجه سال 1402 نسبت به قانون بودجه 1401، از سهم واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و درآمدها به ترتیب 0.7 واحد درصد و 1.4 واحددرصد کاسته شده و در مقابل به سهم واگذاری دارایی‌های مالی، حدود 2.1 واحددرصد افزوده شده است؛ همچنین، در لایحه بودجه 1402، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای نسبت به قانون بودجه سال 1401بیشترین افزایش را داشته است (66.3 درصد). برای بررسی دقیق تر بخش های مختلف بودجه 1402 به سراغ رجب رحمانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس رفتیم.
رجب رحمانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره کسری بودجه 1402 نسبت به سال  1401 گفت: کسری بودجه 1402 نسبت به سال 1401 به میزان 50 درصد کمتر بوده و بدهی ها هم به همین میزان کمتر است. در سال جدید مالیات واحدهای تولیدی هم 7 درصد کاهش پیدا کرد.
وی افزود: در تبصره 16 و 18 هم اقدامات مفیدی انجام شده است. امسال 200 هزار میلیارد تومان به بحث اشتغال و تسهیلات تکلیفی بانک ها اختصاص پیدا کرده است. در بخش تسهیلات تکلیفی بانک ها افزایش قابل توجهی داشتیم.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در ادامه خاطر نشان کرد: در تبصره 18 هم 100 هزارمیلیارد تومان، برای اشتغالزایی داشتیم. در بحث تسهیلات تکلیفی 20 درصد بودجه بانک ها به این بخش اختصاص پیدا می کند. در بحث مسکن ملی بانک ها باید این مقدار را با سود 5 درصد در اختیار مردم قرار دهند.
رحمانی درباره بودجه مربوط به یارانه نان و دارو و وضعیت پرداخت مالیات در سال جدید، گفت: در بودجه 1402 در بخش یارانه نان و دارو، 85 هزار میلیارد تومان به نان اختصاص یافته، 65 هزار میلیارد تومان هم برای دارو است. در بحث مالیات هم برای حقوق زیر ده میلیون تومان، مالیاتی مقرر نشد. در ارتباط با خانه های لوکس هم مالیات مقرر؛ و سعی شده از فرارهای مالیاتی در موارد تعیین شده جلوگیری شود.
وی درباره افزایش بودجه در جهاد کشاورزی و وزارت نیرو تاکید کرد: در ارتباط با جهاد کشاورزی و وزارت نیرو، این دو وزارتخانه افزایش اعتبار داشتند. 1میلیارد و 800 میلیون یورو مصوب شد که با اجاز مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی برای تامین این بخش ها اختصاص یابد. اگر این بخش تامین شود. یک اعتبار 140 هزار میلیارد تومانی به بخش کشاورزی می رسد. به این ترتیب، یک اتفاق مهم در صنعت کشاورزی و دامپروری خواهیم داشت.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس متذکر شد: در مجموع اعتبارات جاری و عمرانی در سال 1402 تا 50 درصد، افزایش بودجه داشتیم. مجموع اعتبارات جاری و هزینه ای چیزی در حدود 75 درصد است. پروژه های عمرانی و تملک دارایی چیزی حدود 25 درصد است.
رحمانی درباره لحاظ شدن نوسانات ارزی در بودجه 1402 تصریح کرد:  بحث نوسانات ارزی در بودجه لحاظ شده است. خوشبختانه در روزهای گذشته، اتفاقات خوبی در کاهش نرخ ارز از جمله برقراری مناسبات سیاسی با عربستان افتاد. در حال حاضر، هم با آمدن درهم امارات به بازار ارز، باید طوری عمل کنیم که دلار از حالت یکه تازی خارج شود.
تسهیلات 220 میلیون تومانی، در بودجه 1402 برای زوج های زیر 25 سال
لازم به ذکر است؛ منابع بودجه عمومی دولت در لایحه شامل منابع بودجه عمومی (1984 هزار میلیارد تومان) و درآمد اختصاصی (180 هزار میلیارد تومان) می شود. در آخرین جلسه کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی نیز اعلام شد؛ بودجه وام ازدواج نسبت به سال 1401 افزایش چشمگیری پیدا کرده است. در تبصره 16 ماده واحد دولت، بانک های عامل موظف شدند، در سقف 200 هزار میلیارد تومان از محل مانده سپرده قرض الحسنه و بخشی از سپرده های جاری براساس توان تسهیلاتی بانک عامل و به تشخیص شورای پول و اعتبار پس از کسر سپرده قانونی طی موارد مندرج در قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی از جمله قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و ساماندهی مشاغل خانگی و تولیدات دانش بنیان تسهیلات قرض الحسنه پرداخت کنند.
براساس مصوبه کمیسیون تلفیق، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هریک از زوج هایی که تاریخ ازدواج آنها از اول فروردین 98 باشد، 180 میلیون تومان با بازپرداخت 10 ساله خواهد بود. همچنین تسهیلات پرداخت برای زوج های زیر 25 سال 220 میلیون تومان تعیین شده است؛ که این بخش از بودجه نسبت به سال 1401 افزایش قابل توجهی داشته است.
توجه به شرکت های دانش بنیان و کاهش 7 درصدی نرخ مالیات بخش تولید، از نقاط قوت بودجه 1402 هستند
حمایت از ساخت و ساماندهی مسکن، واگذاری اختیارات مازاد مالیاتی و حقوق و بهره مالکانه معادن به استان‌ها، ایجاد صندوق حمایت از صنایع دستی و گردشگری، مشارکت بیشتر بخش خصوصی و دولتی، رویکرد ضدتورمی، حمایت از اقشار آسیب‌پذیر، تقویت سازوکار نظارتی تبصره 18 از طریق راه‌اندازی نظام جامع اطلاعات بازار کار، حفظ سهم 40 درصدی صندوق توسعه ملی، افزایش 26 درصدی بودجه عمرانی، انتشار اوراق درون‌سالی برای مدیریت نقدینگی خزانه و تکمیل طرح‌های عمرانی، ارائه مشوق‌هایی به شرکت‌های دانش‌بنیان از بخش های پرقدرت بودجه 1402 به شمار می روند.
 
بدون تردید، حمایت از کسب وکارهای اینترنتی و دانش‌بنیان، اختصاص 20 درصد عوارض سبز به محیط زیست، تقویت منابع صندوق تحقیقات علوم و فناوری، اعمال سقف بر تسهیلات تکلیفی با هدف کنترل نقدینگی، کاهش 7 واحد درصدی نرخ مالیات عملکرد بخش تولید، گسترش پوشش بیمه‌ای سه دهک پایین، تشویق به سرمایه‌گذاری سود تقسیم نشده در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس، استفاده از خدمات شرکت‌های معتمد مالیاتی، مسدود کردن کلیه حساب‌های فرعی و افتتاح کلیه حساب‌های ریالی شرکت‌های اصلی و تابعه وزارت نفت، کاهش نرخ حقوق گمرکی برای کالاهای اساسی و دارو، اصلاحات ساختاری در شرکت‌های دولتی و واگذاری آنها و اصلاحات ساختاری بودجه و نظام اداری از جمله نقاط قوت لایحه بودجه 1402 هستند.

لینک کوتاه
نوسانات ارزی بودجه 1402  مالیات بخش های تولیدی کاهش

اخبار مرتبط

نظرات شما